MVO-Beleid

MISSION STATEMENT Café-Restaurant-Slijterij "De Gouden Leeuw BV" (hierna De Gouden Leeuw)

Dit MVO-beleid is van toepassing op de diensten van Café-Restaurant-Slijterij "De Gouden Leeuw BV" (hierna De Gouden Leeuw) waartoe Kasteel Montfoort en De Heeren van Montfoort behoren.De directie van De Gouden Leeuw exploiteert een eigentijdse onderneming die alle horecafacetten dekt. Wat uw wensen ook zijn; alles wordt eraan gedaan deze te verwezenlijken. Ook in ons MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) proberen wij zoveel mogelijk rekening met alles en iedereen te houden.

De Gouden Leeuw kiest in haar MVO-beleid voor de Triple P-benadering:

I PEOPLE

Binnen een horecaonderneming behoort zorg voor gasten tot onze kerntaken. Enerzijds zorgen wij voor externe betalende gasten, anderzijds voor interne gasten (onze medewerkers en toeleveranciers). De mens vormt het kapitaal van de onderneming.

Personeelsbeleid
De directie is zich er terdege van bewust dat medewerkers het verschil kunnen maken. Om die reden hecht de directie waarde aan opleiding en continue ontwikkeling van medewerkers. Dat doen we op verschillende manieren.

Puur praktisch door kennisoverdracht van ervaren medewerkers op nieuwe medewerkers d.m.v. training on the job. Bedieningsmedewerkers worden opgeleid om zowel in het restaurant als in de banqueting (zalen) te kunnen werken. Hiermee bieden we afwisseling in de werkzaamheden en voorkomen we dat er een tunnelvisie ontwikkeld wordt. Dit bevordert een hecht teamverband en tevreden medewerkers. Hetzelfde geldt voor de koks: zij zijn na het inwerkplan te hebben voltooid, inzetbaar in alle twee de keukens waar De Gouden Leeuw over beschikt.

Ook externe branchegerelateerde scholing is mogelijk en wordt regelmatig door De Gouden Leeuw bekostigd (training off the job). Zo begeleiden wij ieder jaar een aantal leerlingen bij het behalen van hun praktijkopleiding (bijvoorbeeld tot kok, gastheer/gastvrouw, facilitair medewerker of horecaondernemer). Meer ervaren medewerkers kunnen een opleiding tot leermeester volgen om deze leerlingen te kunnen begeleiden tijdens hun leertraject. Ook krijgen de ervaren medewerkers de mogelijkheid om bijvoorbeeld een wijncursus te volgen of een cursus leidinggeven. Periodiek worden er intern workshops georganiseerd waarbij medewerkers o.a. wijnles krijgen van onze eigen sommelier en baristacursus van onze koffieleverancier. Daarnaast worden er voor sommige medewerkers persoonlijke opleidingsplannen gemaakt waarin doelen worden gesteld voor hun persoonlijke- en professionele ontwikkeling.

Bij het maken van de dienstroosters wordt rekening gehouden met de thuissituatie van de medewerkers in geval van mantelzorgers, ouders/verzorgers van jonge kinderen, specifieke religieuze achtergrond etc.

Voor alle fulltime collega’s geldt dat zij wekelijks minimaal 2 aaneengesloten dagen vrij zijn. Inzake de nationale dubbele feestdagen (1e en 2e kerstdag bijvoorbeeld) zijn de medewerkers tenminste 1 van de 2 dagen vrij, zodat zij deze met hun naasten kunnen doorbrengen.

Het spreekt voor zich dat wij structureel einde proeftijdgesprekken initiëren, evenals functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hierbij stellen wij de input van onze medewerkers zeer op prijs!

Leerbedrijf
De Gouden Leeuw is een officieel erkend leerbedrijf voor BOL- en BBL- opleidingen. Wij bieden verschillende leerplaatsen om jongeren op te leiden tot bijvoorbeeld kok,
bedieningsmedewerker en horecaondernemer. De aanwezige theoretische en praktische kennis van onze medewerkers dragen wij graag over op leerlingen en stagiairs om hen zo een stevige basis te geven voor hun verdere loopbaan.

Gastgerichtheid
Door alle processen te standaardiseren, bieden wij constante kwaliteit van product en dienstverlening. Op die manier hopen wij onze betalende gasten aan te sporen tot een herhalingsbezoek. Zo worden onze gasten binnen twee minuten geholpen en is uw lunch binnen 10 minuten klaar. ‘Kwaliteit’ kan immers gedefinieerd worden als
‘continuïteit’.

Onze uitdaging is onze gasten te verrassen en hun verwachting te overtreffen. Oog voor detail en het leveren van maatwerk is daarbij van belang. Wij luisteren naar de specifieke wensen van onze (mogelijke) gasten en adviseren op grond van onze deskundigheid en ervaring.

II planet

Green Key
Locatie De Heeren van Montfoort is vanaf maart 2016 Green Key-gecertificeerd. Wij streven ernaar in 2019 ook onze andere locatie, Kasteel Montfoort, te certificeren.

Green Key is het internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche en in de markt voor vergader- en congreslocaties, welke serieus en controleerbaar bezig zijn met duurzaamheid, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en met zorg voor het milieu.

De Green Key staat garant voor de vrijwillige inzet van de ondernemer om meer aan het milieu te doen dan de wet- en regelgeving van hem verlangt. De Green Key is een middel om het duurzame imago van de onderneming naar gasten, overheden en zakenrelaties te communiceren.

Om voor de Green Key in aanmerking te komen moeten ondernemers veel maatregelen nemen met betrekking tot milieuzorg en MVO. Deze maatregelen zijn deels verplicht, deels optioneel. Green Key Nederland kent drie niveau’s: Brons, Zilver en Goud. Hoe meer optionele maatregelen een ondernemer invult, hoe hoger de uiteindelijke uitslag is. Uiteraard gaan wij voor goud! https://www.greenkey.nl

Voor de Heeren van Montfoort en Kasteel Montfoort zijn er verschillende maatregelen getroffen om te kunnen voldoen aan de eisen die de Green Key stelt. Hieronder staan enkele voorbeelden van de getroffen maatregelen.

Energiebesparende maatregelen

Waterbesparende maatregelen

Reiniging
Wij streven ernaar om met schoonmaakmiddelen te werken die minder belastend zijn voor het milieu. Alledaagse schoonmaakmiddelen bevatten een milieukeurmerk. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van zeepdispensers en doseerapparatuur om onnodig verbruik te voorkomen.

Afval
Afval wordt zoveel mogelijk gescheiden en als zodanig ook ingezameld, bijvoorbeeld plastic flesjes, karton en glas. Waar mogelijk gebruiken wij grootverpakkingen in plaats van monoverpakkingen om de hoeveelheid afval te minimaliseren.

Vis
Het seizoen bepaalt welke vis er geserveerd wordt. Tevens is er nauw contact met de visleverancier die ons adviseert en stimuleert om uitsluitend duurzaam gevangen vis te serveren.

Producten uit de regio
Wij vinden het belangrijk dat onze gasten kunnen genieten van de meest smaakvolle gerechten. Hiervoor gebruiken wij vaak producten uit de eigen regio.

Biologische producten
Biologische producten worden geproduceerd met respect voor natuur en dieren. Er worden geen chemische bestrijdingsmiddelen, kunstmest en preventieve antibiotica gebruikt. Wij zorgen ervoor dat wij tenminste enkele biologische zuivelproducten, groenten en fruit, rode en witte wijn en thee in ons assortiment en arrangementen hebben opgenomen. Uiteraard kunnen wij ook volledig biologische menu’s en arrangementen samenstellen naar wens van onze gast.

Papier
Alle correspondentie inzake reservering geschiedt volledig digitaal. Waar het niet anders kan, wordt er dubbelzijdig geprint op duurzaam papier (met keurmerk).

WC-papier en handdoeken
Initial verzorgt milieuvriendelijke linnen handdoekrollen voor al onze toiletunits.

III profit

De directie van De Gouden Leeuw wil op een verantwoorde, bewuste manier ondernemen. Wel moet ons bedrijf winstgevend zijn: onze ca. 50 medewerkers zijn er financieel van afhankelijk. Daarnaast zijn onze toeleveranciers economisch deels van ons afhankelijk: wij vinden het belangrijk om onze crediteuren netjes binnen 14 dagen te betalen. Dat resulteert ook weer in het feit dat men graag zaken met ons doet en ons de beste producten en diensten gunt.

In de praktijk blijkt dat de omschakeling naar maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen soms veel geld kost: de LED-verlichting is een enorme investering die zich pas op lange termijn terugverdient. Daarentegen werden we in andere gevallen soms aangenaam verrast.

Biologisch vlees is een product dat buitenproportioneel veel duurder is dan regulier vlees. Vooralsnog is het niet aan de orde dat dit doorberekend wordt in de verkoopprijzen: men vindt het te duur. Desondanks bestaat altijd de mogelijkheid om een volledig biologisch menu te reserveren voor degenen die de meerprijs wel kunnen en willen dragen.

MVO is ook investeren in de toekomst en dat hoeft niet gelijk te renderen. Het is verfrissend en zinvol om onze onderneming op alle fronten onder de loep te nemen en ons bij alle facetten af te vragen wat er nog beter kan. Onbewust heeft de directie van De Gouden Leeuw zich de afgelopen jaren al ingezet: zo is de waarde die wij toekennen aan goed personeelsbeleid niet nieuw.

Tot slot hopen wij met ons beleid nieuwe accounts te werven uit zowel de profit als de non-profit sector, die zich net als wij, sterk maken voor duurzaamheid.

Directie De Gouden Leeuw B.V.